‘Mevrouw het zwarte heeft een mening (lees betekenis). Het gaat van donker naar licht. Als het zwart is zit je vast en als het lichter wordt kom je los.’ 

Docente Yvette van der Aa geeft een aantal klassen van Caleido één lesuur rots en water per week, dit doet ze samen met haar collega Joseph Kodoatie. Gedurende acht weken gaan de leerlingen aan de gang met weerbaarheid, waarin grenzen stellen en omgaan met emotie een grote rol speelt. Een belangrijk thema binnen rots en water is respect. Daarbij gaat het er onder andere om de ‘jij doet dit’ om te buigen naar ‘maar wat gebeurt er bij mij als jij dat doet’ en hoe leer ik daar goed op te reageren.

Bewustwording
Het belangrijkste doel is dat leerlingen bewust worden van actie en reactie. ‘Eigenlijk oefenen we om de ruimte tussen actie en reactie te vergroten waardoor je een betere keuze kan maken voor een rots-actie of een wateractie. Er wordt veel gelachen in de les. Door de ontspanning gaan veel van de leerlingen gapen, dit wekt altijd op de lachspieren’ geeft Yvette aan.

‘In één van de lessen maken we met touw een cirkel om onszelf. Dit maakt meteen veel zichtbaar. Sommigen hebben een grote cirkel en juist degene met de meeste praatjes hebben vaak een hele kleine cirkel. Wat gebeurt er vervolgens als we bij elkaar de cirkel binnenstappen? Hoe voelt dat en wat vind je daarvan. Zeg je stop wanneer iemand te dichtbij komt?’

Positiviteit
De focus ligt op plezier en positiviteit. Negatief gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd. ‘De eerste drie lessen zijn altijd een beetje lacherig en dat is helemaal niet erg, het is toch een beetje gek om bewust te ademen, om jezelf te observeren waar je wat voelt. Soms vraag ik aan een leerling of ik zijn/haar gedrag voor de groep mag benoemen. Sommige leerlingen zijn erg beweeglijk waar de klas vaak op reageert. Als ik zeg dat dit bij de persoon hoort, dan is het voor de groep vaak al niet meer leuk om te reageren’, vertelt Yvette.

Op Caleido zitten de leerlingen constant in een “storming”- fase. Rots en water helpt om een positieve sfeer en een gevoel van veiligheid te krijgen binnen de groepen. De opdrachten van de methode zijn leuk en duidelijk. Leerlingen vinden Rots en water in het begin wat ongemakkelijk maar vaak is er naar de 3e les een ommekeer en worden ze enthousiast. ‘En dat is superleuk’, zegt Yvette.

Combineren
De lessen van rots en water komen ook weer terug in haar eigen lessen culturele en kunstzinnige vorming. Zo wordt er bij CKV een boekje gebonden over rots en water waarin aantekeningen komen te staan. Alles is immers taal. ‘Ik noem CKV ook wel ‘het Nederlands in beweging met je handen en je ogen’, lacht Yvette. En als een leerling dan tegen je zegt ‘mevrouw ik word altijd zo rustig en blij in uw lessen’ dan is dat toch het mooiste compliment dat je kunt krijgen.’