Gepersonaliseerd
Het aanbod sluit aan op de voorkennis, het werktempo, de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van de leerling. Wij analyseren resultaten van de groep en de individuele leerlingen en stemmen ons onderwijsaanbod en wijze van instructie daarop af. Wij zetten ons in om de leerpotentie van de leerling aan te boren op een passende wijze opdat de leerling een doorgaande leerroute doorloopt. Wij leveren maatwerk op basis van de behoeften en wensen van de leerling. Wij organiseren het onderwijsprogramma zowel intern als extern, op de best mogelijke manier. In school werken docenten samen om te komen tot een passend aanbod en buiten de school zoeken we partners die ons of de leerling kunnen leveren wat nodig is.
Hedendaags en divers
Wij werken met materiaal dat hedendaags is, het onderwijs is afgestemd op voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Het leren wordt geplaatst in een omgeving waar denken (theorie) en doen (praktijk) met elkaar verweven zijn. Kennis, vaardigheden en gedrag worden aangeleerd in echte werkprocessen. Dit is met name van belang in het beroepsonderwijs.
Uitdagend
De basis van het leren begint met kennis, daarna volgen de vaardigheden om deze kennis toe te kunnen passen. Om dit goed te kunnen doen sluiten we aan bij de zone van naaste ontwikkeling. Wij spreken de zone van naaste ontwikkeling aan bij leerlingen door lesstof aan te bieden die net boven het niveau van de leerling ligt. Docenten hebben zo kansen om taal- en handelingsmogelijkheden van kinderen uit te breiden.
Activerend
Wij laten leerlingen actief leren doordat we ze vragen verschillende vaardigheden in te zetten/ te ontwikkelen; zelf ontdekken, voorbeelden bedenken, vragen stellen en uitproberen. Wij maken gebruik van diverse activerende werkvormen. Dit maakt dat het geleerde veel beter beklijft. Hoe meer de emoties, creativiteit en zintuigen betrokken worden, hoe meer het geleerde eigen gemaakt wordt door de leerling.
Stimuleren
Wij motiveren leerlingen door ze actief te betrekken bij hun eigen leren. Docenten stimuleren de onderzoekende houding van de leerlingen. Door diversiteit in het aanbod wordt ontwikkeling van talenten, kwaliteiten en interesses geprikkeld. Wij vinden zelfstandigheid en zelfraadzaamheid belangrijk. Keuzemogelijkheid voor leerlingen speelt daarin een belangrijke rol. Er is in het onderwijsprogramma naast het verplichte deel in het curriculum ruimte voor verdieping, verbreding of herhaling van het aanbod in het vrije onderdeel. De leerling zet deze tijd in om bezig te gaan met zijn kwaliteiten, interesses en/ of onderwijsbehoefte.