Wij gaan voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs met bewezen effectieve didactische strategieën. Dit geldt voor onze lessen over de Nederlandse taal én ook voor alle andere vakken die we aanbieden. Onze lesinhouden zijn altijd gekoppeld aan leerdoelen zodat er doelgericht wordt lesgegeven. Belangrijk aandachtspunt is hoe wij leerdoelen ordenen en wat dat betekent voor ons curriculum. De samenstelling en wijze van werken op Caleido is uiterst dynamisch, dat komt voort uit de specifieke doelgroep waar wij mee werken.
Docenten op Caleido geven effectief les middels expliciete instructie (Rosenshine, 2012). Leerlingen die de leerdoelen hebben behaald volgen de lijn van doorstroom die is voorspeld na de intakeperiode. Docenten volgen de individuele ontwikkelingen en sturen continue op het voorspelde uitstroomniveau
Om ruimte te creëren voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs zetten we in op het borgen en uitbouwen van een veilige en vertrouwde leer- en leefomgeving in de school waarin leerlingen door docenten in hun sociaal-emotionele ontwikkeling worden gestimuleerd en begeleid. Op de locaties heerst er een klimaat van rust, regelmaat en structuur waarin wangedrag en pesten niet wordt getolereerd. Door het modelleren van gedrag wordt leerlingen een professionele schoolhouding aangeleerd.
Naast dat leerlingen op Caleido onderwijsinhoudelijk onderwijs aangeboden krijgen organiseert Caleido, de school, ook een maatschappelijk aanbod. We verzorgen lessen burgerschap en bieden diverse voorlichtingen en bijeenkomsten aan; allen vanuit de insteek om de integratie zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Leerlingen die meer aankunnen worden uitgedaagd doordat hen meer diepgang en een open leeromgeving wordt aangeboden waarin ze de kennis kunnen toepassen. De begeleiding wordt sneller afgebouwd zodat leerlingen de leerstof zelfstandig kunnen verwerken. Daarnaast bestaat er voor leerlingen ook een aanbod om buiten Caleido te leren. Dit geldt voor leerlingen die meer aan kunnen en voor leerlingen die een andere onderwijsbehoefte hebben. Het onderwijs op basis van een specifieke onderwijsbehoefte wordt de komende jaren verder uitgewerkt en vormgegeven.